Dee Brown - Wounded Knee-nél temessétek el a szívem

Egy számomra fontosnak tartott könyvet osztanék meg veletek Dee Brown tolmácsolásában a Wounded Knee-nél temessétek el a szívemet!

Fülszöveg:
" Dee Brown mára klasszikussá lett, átfogó tanulmánya az amerikai indiánok módszeres kiirtásáról. A "Wounded Knee-nél temessétek el a szívem" először 1971-ben jelent meg - azóta tizenhét nyelvre fordították le, és közel ötmillió példányban kelt el. Brown a legfontosabb dokumentumok - tanácskozások, jegyzőkönyvei, minisztériumi iratok, hivatalos levelek, önéletrajzok, szemtanúk írásba foglalt beszámolói - felhasználásával írta meg művét, s a könyv lapjain megszólalnak a dakota, jute, sziú, csejenn és egyéb törzsek nagy főnökei és harcosai is. Az indiánok saját szavaikkal számolnak be a csatákról, a mészárlásokról, a megszegett szerződésekről - mindazokról a veszteségekről, melyeket a Vadnyugat "meghódítása" során szenvedtek el. A 2007-es amerikai kiadás előszavában Hampton Sides a következőket írja: "A könyv eladási mutatói önmagukban nem érzékeltetik azt a hatást, amelyet ez a mű az amerikaiak nemzettudatára gyakorolt, és még ma is gyakorol. Ezzel a könyvvel Dee Brown "átállított" valamit, és Amerika keletkezéstörténetének lelki "vegyértéke" az ellenkezőjére fordult." Dee Brown gazdagon illusztrált műve valóban megváltoztatja látásmódunkat, és a vadnyugati indiánok tragikus története még napjainkban is lenyűgöző és tanulságos olvasmány."

   Cartaphilus könyvkiadó  2011
               544 oldal


Ezt a könyvet az én kedvesem vette nekem majdnem három éve. Ő akkoriban olvasgatott de én még újságot is ritkán vettem a kezembe. Mindig kérdezgette miért nem olvasok én is vele. Rászántam magam de halvány lila gőzöm sem volt mit is olvasnék szívesen. Sokat keresgéltünk és erre a könyvre esett a választásunk. Megvette nekem és belekezdtem az olvasásba. Eleinte lassan haladtam vele, de belejöttem és felgyorsultak az oldalak. Kicsit hosszadalmas ideig tartott míg elértem a könyv végére. Annyira nagy benyomást tett rám,hogy megszerettette velem az olvasást, és ettől a könyvtől kezdve folyamatosan olvasom. Most hogy másodszorra is kiolvastam egy pár gondolatot írok róla, mert ez a könyv sokat jelent nekem.

Aki szereti az indiános könyveket annak kötelező olvasmány ez a könyv. Nagyon könnyen olvasható, és a szerkezete is kiváló. Fejezetekre van osztva, és egyes fejezetek általában egy törzs történetét mesélik el, hogy miként éltek és mit voltak kénytelenek eltűrni az amerikai katonaságtól.
Sok indiáncsoport élt Amerika szerte akik lépésről lépésre fogyatkoztak az ellenük indított háború következtében. Voltak akik túlélték, de sajnos voltak akik majdnem mind egy szálig megszűntek létezni. Hamis szerződésekkel, erőszakkal, félrevezetésekkel, hamis ígéretekkel csalták ki az indiánoktól a területeiket. Voltak akik beletörődtek, de a sokaság harcolt mindhalálig a saját földjükért.
Véres csatákat, meneküléseket, visszavonulásokat is megtalálhatunk az oldalak között ahogy haladunk a könyvvel. Néha egész mélységesen is ismerteti az író hogyan is éltek az indiánok mik voltak a szokásaik. Nagyon jól tudtam azonosulni a történettel főleg az indiánokkal. Szívemen viseltem a sorsukat és sokszor sajnáltam ahogy kihasználták és átverték őket. Tetszett még, hogy indián szemszögből ismerhetjük meg a dogok menetét. Miként alakultak egyes indiáncsoportok története azt a könyv elolvasásával megtudhatjátok.

Nagyon élveztem az egész könyvet. Bárkinek tudom ajánlani aki szereti a hasonló történeteket, és kíváncsi az indiánok lenyűgöző életére és harcára.
Krisztián     

10/10


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design in CSS by TemplateWorld and sponsored by SmashingMagazine
Blogger Template created by Deluxe Templates

Blogger Templates